*iiiihhhhhh* -30 C

2007-01-23 @ 08:59:57

..om var det kallt igår så är det än kallare idag. -30 är ganska kallt, framför allt när man inte är van, vi har ju haft ovanligt vamt i år med plusgrader och regn stora delar av vintern. Det är bara Borgafjällen som haft någon snö att tala om.  Vi brukar ju ha ordentligt kallt normalt sett, men då i etapper, så när det nu slog om lite tvärt så är man helt enkelt inte van.

Idag blir det ännu mer kläder på innan man går ut, ska hälsa på jobbet, då chefen från Stockholm kommer upp idag. I övrigt blir det en innedag, ska försöka plocka undan lite kläder, allt går så otroligt långsamt med en hand *suckar*.

Jag tittade igenom mina ansiktsmålningsböcker, det börjar vara dags att förnya utbudet som jag har när jag är ute och målar. Så fort armen blir bra ska jag attackera någon väns barn och måla både nya och gamla målningar, då vissa bilder skulle behöva tas om. Skulle behöva en kamera så bilderna blir bra Clas Ohlson engångskamera är ingen hit! Beställa färg måste jag också, lite gruvsamt då de är rätt dyra och svåra att få tag på.

Liten Fladdermus-tjej


Näe, dags för lite kaffe och rostat bröd... Vilket kaffe är godast? Kok/brygg/filter/perculator, Gevalia/Classic/Löfbergs/Nescafé/från kaffehandel/Zoegas/Illys etc?
Imorgon sägger jag mitt i den saken.

Kommentarer
    Postat av: Rickard Ö.

    själv tycker jag det är skitskoj att jobba i torrpastell. tyvärr är det väl lite av en töntstämpel att syssla med sådant - ofta säljs målningar till väldigt låga priser.
    fördelen med torrpastell är att det är väldigt lätt att skapa kontraster, snygga skuggor och mjuka övergångar (det var en kompis som tyckte torrpastell påminde om airbrush i uttrycket). nackdelen är att 2/3 av kritan hamnar någon annanstans än på pappret och att det inte är helt lätt att blanda kulörer. för att få fram ansiktstoner så behöver du kanske uppåt sju olika färger som målas (eller "kritas"?) på pappret. två ovärderliga verktyg när man målar är pappersstomp och knådgummi (vanligt suddigummi innehåller fetter som inte pappret eller torrpastellen gillar).
    köp gärna ett billigt set (och ett billigt grängat papper + stomp och knådgummi) - då kan du se om du gillar tekniken. det tar ett tag innan man tar sig in i tekniken men det är väldigt roligt när man väl behärskar det.

    om du har några frågor är det bara att höra av dig!
    lycka till!
    //Rickard Ö.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: