Creepy- the sequal

2008-08-14 @ 22:25:55

Inte så många kommentarer än, men tänkte att jag även skulle lägga ut mitt svar som ett inlägg:
"Jodå, det finns flera, men ljuspartyn/tupperware saluför sig inte på sådant uppenbart sätt och när man jobbar inom socialt arbete inser man snabbt vilka som oftast fastnar i dessa "klor". Det här var nog något av det mest extrema jag stött på, kändes lite ironiskt med tanke på det besök och vad vi pratade om dagen innan- från en sekt till en annan *s*.
 Det är alltid trevligt att träffas och umgås och denna träff var ju inte så extrem som de verkar vara på andra håll, med applåder m m. Tydligen har de varit föremål för granskning av bl a TV3's insider, i samma veva som Herbalife. Du och jag kan sålla, men det kan inte alla miljoner som fastnar i olika beroenden- det var det som gjorde det så skrämmande. Nu är vi på en liten ort där man har hyfsad koll på varandra, på gott och ont. I en storstad försvinner man i mängden och då kanske det inte är någon som frågar hur man mår.
Jag hade ingen aning om detta företag innan och gick in med öppna ögon- men chockades mer än jag kunde ana över metoderna (som sagt, vi hade en trevlig träff- men om man läser mellan raderna och på hemsidan framgår det tydligt). Jag blev helt enkelt tagen på sängen. Här är detta ett sätt att umgås och ha det trevligt, men om man tänker ett steg till blir det lite skrämmande. "

Det  jag vill ha sagt är att man ska granska allting kritiskt i sin omgivning, oavsett om det gäller mat, miljö, etik eller moral. Vi hade en rätt "chill" kväll, som säkert många andra, men om man blir upprörd över djurhantering, hur köttfärs packas om, gamla behandlas inom åldringsvården etc- glöm då inte bort saker i din egen närhet. Gräv där du står, gå in med öppna ögon och precis som detta företag använder sig av den gyllene regeln, tänk på dig själv, likväl som din omgivning, men gör det utifrån ditt eget perspektiv, bilda dig en egen uppfattning. Oj, vad politiskt det blev, men det här är viktiga saker i en fungerade demokrati. HÅLL HUVUDET KALLT!!!

Kommentarer
    Postat av: Eva Jönsson

    Jag är kanske ganska bra på att stänga av ?? Har som mest uppfattat "de" säljarna jag sett som väldigt måna om att få sälja ( oavsett produkt) !! Fast som du säger det kan ju vara betydligt farligare för vissa människor. Beror ju helt på hur människan mår och vilken uppfattning man har om sig själv och livet. Fast som sagt du och jag kan ju sålla.



    Och den sista kommentaren i förra inlägget var inte till dig ;)

    Postat av: Mims

    Det trodde jag inte heller!



    Var att snacket var så himla övertydligt (även om det gicks över väldigt snabbt), har aldrig hört att man pratar om "familjen" , tro etc förr.

    Postat av: Malin

    Jag granskar alltid allting kritiskt, och är överlag skeptisk till företag liksom detta - vet mkt väl vilket det handlar om. Visst, det är alltid trevligt att träffas, men som du skriver om man "läser mellan raderna" kan det handla om så mycket mer än bara träffas och ha trevligt. Har sett folk i min närhet sugas in i sekter, och vet vad det kan göra med dem... Så jag håller med om det du skriver, och förstår faktiskt att du blev lite "tagen på sängen"...



    Till "Eva Jönsson" - jag gissar att den sista raden var till mig, eftersom det inte är så många andra som kommenterat :) Som du kanske lade märke till skrev jag ingenstans att jag ville bli bjuden på dylika tillställningar heller ;)

    Postat av: Eva Jönsson

    Till "Malin" Nä du skrev exakt "Det slipper man när man aldrig blir bjuden på party... S !!

    Jag tog det lilla teknet "S" på slutet som en liten snemunn!! =) !



    Mims; Har framfört lite åsikter till "säljaren" !!! Ska vi dricka lite kaffe ikväll kanske ?? Ringer dig snart =)

    Postat av: Mims

    Jag är också kritisk till det mesta, jobbar man inom socialt arbete ser man så mycket. Blev bara så förvånad över att det var så öppet....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: