Creepy

2008-08-14 @ 16:08:54

Var på hudvårds-party igår. Creepy. Sekt. Förtryck. Ignorans. Det var mina första tankar, framför allt när jag kommit hem. Hur kan ett företag först häva ur sig att det startades för att frigöra kvinnan och skapa en bättre framtid, och sen säga att tron och familjen är bland de viktigaste komponenterna i kvinnans liv, för att bli lycklig och få ett mål med livet( inte exakta ordaglag, men nästan). Säkert snabba pengar, och säkert en del bra produkter, men till vilket pris? Pyramidspel, sektanklagelser.
Tror inte jag skulle våga skriva in detta företag i mitt CV. Sorry brudar (och killar med som det verkar, ni har blivit grundlurade i era blå dräkter och pumps. Har googlat lite och det är ju rätt nedslående läsning. Har upplevt sekter på rätt nära håll och det här känns inte bra- var rädd om er därute! Folk får hålla på med vad de vill, men svaga människor har lätta att fastna i saker som i längden inte är bra för dem.

Är jag helt ute och cyklar eller? Vågar man publicera ett sånt här inlägg utan att riskera något?

Nu ska jag i alla fall leta nyckel, packa lite och dra till stugan för lite uppvilning- hela kroppen känns som den gått genom en mangel. Men det är säkert Gud som straffar mig för mina synder.


Frid vare med er.

Kommentarer
    Postat av: Malin

    Är inte alla dylika "homepartyn" lite sektliknande :P Vare sig det handlar om hudvård, makeup, ljuspartyn eller tupperware... Tycker jag :)

    Det slipper man när man aldrig blir bjuden på party... S

    Postat av: Eva Jönsson

    HAha ja det kanske är sektliknande =) !!!! Fast man får väl rensa lite i det man hör och bara ägna sig åt att prova produkterna =)

    Om inte annat så kan det vara skönt att komma sig bort o få snacka skit en stund =)



    Blir man inte bjuden på party kan man ju ge en vink om att man vill komma !???

    Postat av: Mims

    Jodå, det finns flera, men ljuspartyn/tupperware saluför sig inte på sådant uppenbart sätt och när man jobbar inom socialt arbete inser man snabbt vilka som oftast fastnar i dessa "klor". Det här var nog något av det mest extrema jag stött på, kändes lite ironiskt med tanke på det besök och vad vi pratade om dagen innan- från en sekt till en annan s. Det är alltid trevligt att träffas och umgås och denna träff var ju inte så extrem som de verkar vara på andra håll, med applåder m m. Tydligen har de varit föremål för granskning av bl a TV3's insider, i samma veva som Herbalife. Du och jag kan sålla, men det kan inte alla miljoner som fastnar i olika beroenden- det var det som gjorde det så skrämmande. Nu är vi på en liten ort där man har hyfsad koll på varandra, på gott och ont. I en storstad försvinner man i mängden och då kanske det inte är någon som frågar hur man mår.

    Jag hade ingen aning om detta företag innan och gick in med öppna ögon- men chockades mer än jag kunde ana över metoderna (som sagt, vi hade en trevlig träff- men om man läser mellan raderna och på hemsidan framgår det tydligt). Jag blev helt enkelt tagen på sängen. Här är detta ett sätt att umgås och ha det trevligt, men om man tänker ett steg till blir det lite skrämmande.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: