Höstens första svamp

2008-08-21 @ 22:17:00

I helgen plockade jag höstsäsongens första svampar. Det är lite tidigt än, men "jakten" gav lite att steka; karl-johansvamp, fårticka, tegelsopp, sammetssopp samt flera rabarbersvampar. Lite senare hittade jag även början på några taggsvampar samt brödticka (som man ju inte brukar äta). Jag hoppas på en lång och rik svampsäsong med fårticka, rimskivling, citrongul slemskivling, sotvaxing samt taggsvamp. Lite Karl-Johan vore inte heller dumt. Får se om det blir någon kantarellplockning i år, har gått så dåligt med det tidigare år, det är så mycket folk i skogarna/på fjället så man får gå flera mil för att hitta kantareller och det ser ut som en elefanthjord dragit fram.

Med lite mer värme borde årets säsong bli bra, detr regnade i våras och har, efter en hel del värme och torka, regnat en hel del nu i augusti (LÄS min semester!!).

Vad plockar ni? Hur verkar säsongen? Hur tillagar ni er svamp?

Karljohan, bild fotoakuten










                                                              Rabarbersvamp, bild wikipedia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: