Hösttips

2008-08-21 @ 21:52:09

Jag älskar kokböcker och läser gärna om hur man kan sånt vi har i vår närhet- lokalproducerat/jagat kött, fisk, ost, frukt, grönsaker, svamp, bär och grönt som finns runt omkring oss, hemodlat, närodlat eller i naturen. Gamla metoder och recept är alltid spännande, kolonilotter, självhushållning- jättespännande.
Det finns en hel böcker och hemsidor, men det är inte så lätt att gallra ut det som verkligen är något att läsa. Här kommer några boktips, böcker som jag nog kommer att försöka inhandla- i alla fall de om gamla metoder och self-sufficiency. Bärböcker har jag lånat på biblioteket, ska försöka göra lite av recepten, bl a Cassis-likör och lite olika inläggningar.
Har plockat rönnbär, svartvinbär, hallon och blåbär samt svartvinbärs-blad. Alla bär utom rönnbären är styckfrysta för mumsiga efterrätter i vinter. Rönnbären ska torkas, bara någon klase fryses in. Vinbärsbladen har också hamnat i frysen för ett kycklingrecept jag hittat. Lite svamp blev det med, men de är uppätna, liksom smultron, jordgubbar och odon (blev  Gino av dem).

Här kommer boktipsen:
   
Bärboken, Kan man äta sånt?, Self-Suffiiciency samt Det glömda köket- alla finns hos Adlibris.

Läs, läs, läs!!!!! Har du tips???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: