På min bakgård

2009-08-20 @ 23:50:11

..ja, jag tog mig ju promenad på lördagkvällen.  Solen sken och det var alldeles lugnt ute. 

Kände mig ovanligt lätt i benen och med svampkorgen och svampkniven i högsta hugg begav jag mig ut i solen... Plockade mig en fin bukett med lite olika blommor som trots att det känns höstlikt, finns kvar att ta in och njuta av. Det är rätt fantastiskt vad mycket vackert det finns bara runt hörnet! Min "bakgård" sträcker sig längre än bara utanför huset, gick en promenad längs timmervägen som går längs med ån.

 

 

Jag hittade både hallon och blåbär som jag smaskade i mig, såg rönnbär och hägg, plockade renfana och älggräs att torka inför vinterns skyltningar och hittade tillräckligt med svamp för att kunna steka lite som lyxigt kvällsfika. Denna gång hitade jag rimskivling- verkar kunna bli ett bra sånt år, blodriska, citronvaxing och en liten Karl Johan.

Efter vägen spanade jag inåt skogen och hittade en liten vrå att utforska när vädret tillåter- lite spännande att se vad jag kommer att  finna. Glöm inte bort allt som finns runtom dig- njut, slappna av och känn lugnet. 

 

Väl tillbaka hade det gått nästan 2½ timme! Tiden går så fort. Rensade svamp som jag stekte i lite smör, beundrade min bukett och njöt.

 

Söndagen försvann i ett nafs- jag vaknade inte förrän 13.30. Trodde att klockan stannat, men ack vad jag bedrog mig. Tror aldrig jag sovit så länge någon gång tidigare, men jag behövde det kanske. Måndagen så hämtade jag mina betongprojekt, de ska ligga till sig lite, sen kommer bilder. Måndagkväll var återigen en helt fantastisk kväll, har fotat lte från den promenaden, men det får bli en annan historia.

Nu ska jag sussa, i helgen blir det nog lite svampplockning på söndag.

 

Sussa lugnt!

Kommentarer
    Postat av: Therese - Lurans blogg

    Vilka härliga bilder, och det låter lovande att det finns så mycket svam. Jag och Lena är så laddade inför nästa söndags "kurs" hoppas bara vädrets makter är med oss. Jag slår en pling i slutet av nästa vecka så får vi planera lite - men vad tror du om att testa skogen uppe på skuldåkra/elljusspåret? Trevlig helg!

    Postat av: Therese - Lurans blogg

    Tack, tack! Klart vi ska masa oss ut, skogen dignar ju av svamp, vi får väl fylla våra korgar å sedan knata hem å se vad som är ätbart under ledning av dig, så kan jag bju på fika :-) Men som sagt jag plingar i slutet av veckan!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: