Zanzlöst och Zvamp

2009-08-06 @ 23:06:28

Himmel vad varmt det är! Lyllo alla ni som har semster nu. Själv så ska jag jobba hela helgen, tog på mig lite extra arbete... Hoppas vädret håller i sig tills nästa helg, då jag är ledig och ska till Avaträsk och gjuta allsköns grejer och mojänger.

På lördag e m ska jag ia f prova bäckmete för första gången, ska följa med P och hoppas naturligtvis på "storfångst". Bäckrödingen är ju iofs inte så stor, men jag hoppas på några matnyttiga firrar. Nu måste jag bara skjuta lite på det ill kvällssidan, eftersom jag ska jobba.

 

I helgen var jag i Rörström och spanade efter både bär och svamp. Det blev en "bärsallad" med föräldrarna på kvällen- hallon, smultron och jordgubbar. Blåbären var inte riktigt mogna. Mumsigt värre i a f.

Svampmässigt blev det inte hellerså dumt. Så här i början på säsongen så är tyvärr maskarna lite väl många, men senare, när det börjar bli kallare ute, brukar det bli bättre. Nu hittade jag läckerheter såsom Karl Johan och blodriska, några strävsoppar och rabarbersvamp. Det blev en ordentlig portion svamp till lunch. Hittade även purpurfingersvampar, rätt spännande att se i skogen. Lite bilder kommer inom kort.

Det verkar bli ett bra svampår, med rätt bra variation. Nu hoppas jag att det blir ett Rimskivlingsår, det var ett tag sen sist. De är så rackarns goda... Sen kan man ju hoppas på lite sandsopp, nu när jag har en svamptork. De ska påminna om Karl Johan i torkat skick.. lite fårticka skulle heller inte sitta dumt, liksom gula kantareller (men då får jag lov att byta jaktmarker). Jag hade planer på att åka till Borga på svampjakt och gå på spa, har ju ett presentkort dit, men jag får se om jag hinner.

 

Nu är det i a f dags att sova, har ju en lång vecka framför mig.

Zzzzzzzzvamp!!!

 

 

 

Bara titta, inte äta!!! Bild: Privat

 

 

Kommentarer
    Postat av: Therese - Lurans blogg

    Ditt inlägg låter mycket förtroende ingivande, du svänger dig med vissa svampnamn som jag aldrig ens hört - du måste vara svamjägarnas motsvarighet till jägarnas storviltsjägare/prisbelönta jaktguider - vilket verkar MYCKET lovande ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: