Historiskt

2009-01-20 @ 22:36:53

Idag har ju som bekant Barack Obama installerat sig som USA:s president- en smått historisk händelse som det säkert bloggats om en hel del idag (hoppas jag i alla fall). Tanken att det dröjt till 2009 för USA att få en icke-vit president är ju lite skrämmande, men frågan är om USA varit redo innan? Har de haft rätt kandidater tidigare? Den jag kommer att tänka på är ju Mr Jackson.. men han känns för "smal" för att passa den breda massan och med sin religiösa framtoning så kunde det både stjälpt och hjälpt honom.
Trycket och förväntningarna på Obama är enorma- allt från vilken hund de ska skaffa (!!), hur världsproblemen liksom USA:s gigantiska härva ska redas ut- visar på hur hela världen väntar på en slags "frälsare". Tidpunkten kunde ju varit gynnsammare för ett maktskifte men nu är det som det är och vi kan bara se tiden an.
Förhoppningsvis kan det här vara den skjuts i rätt riktning som världen behöver, men det är lätt att ge Obama övernaturliga krafter som han omöjligt kan ha. Låt oss hoppas det folk världen över tar tillfället i akt att starta om lite på nytt igen, ta tag i allt man sopat under matan eller skjutit framför sig, öppnar sig för ett större samförstånd och bidrar till större solidaritet och öppenhet.

Glöm nu inte bort vilken historisk och stor händelse det här är, jag undrar om jag kommer att få uppleva något liknande under min livstid?



Obama håller sitt installationstal. Foto: SVT (Men hämtat på vk.se)


Kommentarer
    Postat av: Malin

    Ja det ska bli riktigt intressant att följa USA nu efter den nye presidentens tillträde. Han har enorma (omänskliga) förväntningar på sig - får inte han magsår då vet jag inte... :P

    Det som är lite "roligt" är att det överallt i media skrivs/talas om denna "historiska" händelse, men ingenstans nämns det i klarspråk varför det är en historisk händelse...

    Jag menar, ny president får ju USA lite då och då - Obama är ju som den 44:e i ledet... Det historiska är ju att han är SVART! Helt sanslöst att det dröjt ända tills nu, håller med... Men jag tror faktiskt också att allas våra Förenta Stater de facto ännu inte varit redo för detta!



    Som sagt, ska bli spännande... :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: