Pysseltips

2009-06-03 @ 21:22:53

Trillade över en nygammal tidning, som jag gillar skarpt! 101 idéer heter den och innehåller lite allt möjligt i en skön blandning. Mycket kändes intressant i tidningen, många gånger läser man, lägger bort tidningen och sen blir det inget mer. Jag blev sugen på en massa saker, som t ex en bänk för återvinning (funkar nog bra för skor och sånt också), gjut ett fågelbad, fixa loppisfynden, kakla en köksö m m. Pimpa din husvagn var ju lite rolig, en gammal Polarvagn fixas till med färg, tyger och lite attrialjer. Köp och läs!!!!  Tyvärr hittade jag ingen bra bild på tidningen.

Väntar med spänning på nr 2, även om den fått kritik av en del att bilderna är oinspirerande, inte tillräckligt "Martha Stewart"- lika, men dessa känns realistiska. Martha i all ära (jag gillar verkligen henne), men ibland blir saker så "snajdiga" att det känns som att man aldrig kommer att kunna göra dem själva.



Betong har länge fascinerat mig ocn u har jag kommit till skott och köpt boken "Betong- en gjuten hobby" Av Zacke och Hedengren.
Många fina och rätt enkla beskrivningar på både nyttosaker och pjoller. Varför inte ett bokstöd gjuten i en sköljmedelsplastflaska? Eller en annorlunda adventsstake? Under semestern ska jag minsann ta tag i det och prova på lite gjutning när jag är hos föräldrarna- aldrig fel att ha pappa till hjälp.





I Umeå inhandlade jag en Köksalmanack från 1954- fantastiskt roligt att läsa om hushållsbestyr, matvaror, recept, tips och råd! Matekonomin såg helt annan ut då, och jag hittade en hel del intressant recept. Vissa saker vet jag inte riktigt vad det är i recepten, saker förändras över tid. Någon som kommer ihåg Nypon-must??
Lite roligt var översikten man kunde fylla i om vad och när man konserverat! Jag tycker sånt är jätteintressant och att det kommer att få lite uppsving igen! Så, fram med konserveringsapparateran- för sådana har ni väl hemma?!!!

Här kommer ett recept ur almanacken:
Purjolåda med rökt kött
Purjo skärs i bitar och kokas mjukt. Bitarna får rinna av och kring varje lindas en bit rökt hamburgerkött. De läggs i eldfast form. Ett par ägg och ett par dl mjölk vispas ihop- kryddas mycket lätt med tanke på det rökta köttet. Äggstanningen slås på och lådan gräddas i varm ugn i ungefär 20 min.





Glöm inte tävlingen på agas.blogg.se!!!!


Kommentarer
    Postat av: Therese - Lurans blogg

    Blir spännande att se dina alster i betong, jag är så sugen på att gjuta ett fågelbad själv, men jag vet inte vart jag ska få den tiden bara...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: