Julrosor, grillat och stalljour

2009-05-13 @ 17:40:11

Blandad helg med andra ord! Efter jobbet på lördagen åkte jag till stallet för att kolla in städdagen. Det var tävlingar på gång när jag kom och efter att undomarna ridit lite blev det grillning (grillspett och rösti!) var det hemfärd. Söndag morgon stalljour, hjälpte Kim med det lilla jag kan göra just nu och åkte sen till mor och far en sväng. Där blommar det lite vårblommor och jag passade på att titta till planteringen från förra sommaren då min farbror kom med en massa växter, bl a en av mina favoriter- julrosen. Den hade överlevt och blommade på 3 stänglar- fantastiskt! Hoppas den överlever fler år.


Bild: Privat


Jag har haft trädgård sen liten, först med mamma; morötter, ärtor, jordgubbar, dill,persilja, kårabbi,majrovor, blommor, potatis m m. Sen grävde jag en egen trädgård med mestadels kryddor och annorlunda växter så t ex sockerrot. Nu har det legat lite i träda, men om bara handleden fungerar ska jag gräva om rabatten där jag bor. Just nu så sträcker den sig en bit längs kortsidan på huset, tyvärr så "passerar den då ett källarfömster, och allt lutar in mot huset vilket inte är så bra för husgrunden.
Nu tänkte jag gräva upp allt, har ju jättefina fingerborgsblommor i rabatten, och dela rabatten i två. Med hjälp av två pallkragar på varandra tänkte jag ha en rabatt på varje sida om källarfönstret, det blir nog jättebra. Har satt en massa frön, bl a pumpa, paprika, solrosor, luktärter m m. Ringblomma och blåklint är också ett måste, när det närmar sig frisådd. Hoppas på en fin sommar med mycket sol och värme och många sköna dagar i solen. Och en sommar med semester, som inte förstörs av ytterligare en operation.... det kan vänta till hösten tycker jag :)

Har titta på Leilas sommar litegrann, men hon har aldrig tilltalat mig. Så präktigt men ändå stel. Nu finns det ju många trädgårds och odla-självprogram, t ex Tinas trädgård (tror jag det heter), samt lite olika engelska, danska och svenska program och serier kring odling och enklare självhushållning.
Nu siktar jag in mig på trädgårdsresan till Stockholm Kristi Himmelfärdshelgen, det ska bli så himla trevligt!

Allt gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: