Jul, jul, strålande jul...

2009-09-03 @ 17:45:40

Jag är en riktigt julnörd! Har julböcker, sparat julmagasin från både Irland och Sverige, julpapper, julband, julpyssel, julpysseltidningar... Ah..... härligt....
Jag tillbringade en jul i Irland- märklig känsla med jul utan snö. Men där är julen mer som i USA, folk pyntar som tokiga, både utanpå och i husen. Bara att åka runt och titta på husen var roligt- det ena galnare än det andra.

Jag umgicks en del med en engelsk/irländsk familj på orten, stannade över i deras gästrum efter trevliga kvällar med ost, vin och "fingerfoods". De var vegetarianer, så man fick smaka många spännande maträtter och snacks, de uppskattade livets goda, både vad gäller mat och kultur.
Vi hade lite olika "traditioner", bl a så tittade vi på Eurovision Song Contest tillsammans, röstade, åt gott och hade hejdlöst roligt. Min enda jul i Irland firade jag hos dem, det var jättemysigt och omtänksamt av dem och jag kände mig väldigt väl omhändertagen. I köket stod en jättestor jultall, dagen innan julafton eller om det var på julafton, dekorerade vi julgranen i vardagsrummet tillsammans med barnen.... Vi umgicks och njöt.
De hade en väldigt trevlig tradition som jag tagit till mig och gärna delar med mig.
Under året så samlade de på sig olika saker inför jul i en låda, en "treatbox". Det kunde vara julpynt (de samlade på porslinskulor till granen från Holland), något gott och lite dyrare vin eller likör, lyxiga nötter, godis, mat (t ex en fin marmelad eller konserv av något slag), ljus eller annat att inreda med, något lyxigt till duschen...
Detta pågick under året, och när de öppnade i juletid, så fick de flera överraskningar, för riktigt vad man hade i lådan hade de inte koll på.
Ypperlig idé, som jag anamma, även om den legat i träda något år. Nu är jag på gång igen! Idag inhandlade jag ett kryddigt doftljus på jobbet som luktar riktigt juligt, 139 kr för ett stort ljus kändes som en bra investering. Nu skulle jag bara haft en fin låda, det gör det ju lite roligare. I värsta fall får jag väl klä en kartong med fint papper.
Nu måste jag bara ta och hitta mer att fylla den med- någon trevlig hudprodukt tror jag blir bra, kanske nötter, julte och något finare kaffe, vart det lider. Kanske hittar jag något i en delikatessaffär eller på någon höst-bonde- eller julmarknad. Lådan kommer att plockas fram lagom till advent så julstämningen hittar till Nensénsvägen i tid!

Detta påminner mig om mina barndoms jular. Min pappa jobbade på det lokala sågverket. Lönen var väl inte den bästa,  men till jul så kom han alltid hem från jobbet med en trälåda inslagen i julpapper- det var nästan bästa julklappen. Spänningen att öppna och se vad som fanns i var otroligt stor- det kunde vara konserver, ett julljus, en ananas (inte så vanlig frukt på 70-talet), chokladask och lite annat smått och gott. Så småningom förändrades tiderna och lådan försvann, länge kändes det tomt till julen utan jullådan, numer så skulle väl en familj inte tycka det var SÅ spännande, men när jag växte upp delade jag och min bror på en 33 cl dricka. Bara till jul eller andra speciella tillfällen fick man en egen. TV´n var svartvit, ingen fjärr, 2 kanaler... PC och internet fanns inte på agendan alls. Oj, vad mycket som förändrats på kort tid.

När jag ändå är inne på jul  och barndomsminnen, så hade vi en tradition som var väldigt trevlig. Julklapparna förvarades i källaren och vi brukade gå ner och titta, skaka och klämma på dem, för att välja ut vilket man skulle öppna på julaftons morgon. Det blev så mycket mer jul av det hela genom den väntan som var. Nu känns det mer som "få paket-öppna-ställa åtsidan", kanske vet man redan vad man ska få. Det är väl bara att konstatera att det var bättre förr... eller hur det nu var? Nu siktar jag på att mysa in mig hemma, ha en gran för en gångs skull, öppna mystiska jullådan och bara ha det bra denna jul!

Fast än är det ju bara september.....

Tralalalalalala...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: