Hästar och vatten..

2010-08-15 @ 22:40:45

att få hästar att gå ner i vatten kan ju vara lite spännande! Jag och Linnea bestämde oss för att rida ner till sjön idag och testa. Döm om min förvåning när Arwen bara kliver rakt ut som ingenting! Lite bubbel i vattnet och törstsläcking, sen var det full fart mot vassen= MAT!! Både Skots och Arwen mumsade i sig och Arwen ville gärna gå lååångt ut i vattnet. Det börjar bli lite mat iahgen nu och det märks att de suktar efter mer mat, men utan är de inte och rätt runda om magen.

Skots är så rolig för han slår i vattnet med frambenet. Arwen kör ner nosen djupt i vattnet, men i övrigt har hon inte riktigt fattat att man kan plaska runt. Lite sega upp ur vattnet var de, men sen var det som vi fick nya hästar, det var en himla fart på dem helt plötsligt, Arwen stutsade genom skogen.

De är ju lite ömfotade just nu, och efter gårdagens tur var de lite mer öm idag, därav kort tur ner till vattnet. Vi gick också mer i skogen än annars, så imorgon kan jag tänka mig att det har lite träningsvärk! Men av det ömma märktes mycket mindre efter badet.

Det där måste vi göra om innan vi tar hem hästarna! Sen kan man ju låta dem gå ner till vattnet i Avaträsk också.

 

Väl tillbaka fick Arwen duscha lite, hon var jätteduktig, går med på att bli blöt under viss protest. Men hon ser helfestlig ut när hon dricker och busar i vattenstrålen med läpparna. Skots vill absolut inte komma nära slangen ens- hade stenkoll på Linnea när hon drog ut den, ser kanske ut som en orm? Han fick lukta på sprayhantaget innan vi gick tillbaka i hagen med dem. Jättekul i alla fall att det går så bra att gå i vatten med dem. Nu skulle man bara veta vem som äger ängarna vi rider förbi, hade varit jättekul att få släppa lös i en galopp på dem.

Jag måste ju säga att det har varit jättetrevligt i sommar ute i Lajksjö, och alla som kört genom byn har varit duktiga på att sakta ner när de passerar. Roligt också med alla som vinkar och är glada över hästarna i byn.

Nu önskar jag bara att de som kör genom Avaträsk ville ta det lite lugnt, inte kul bli omkörd i 110 på 70 väg när man sitter till häst.

 

Kvällen har avslutats med en kort tur i skogen för lite svampplockning. Hittade blodriska, citronskivling, sandsopp och en liten, liten röksvamp! Gott att steka i lite smör så här på kvällskanten. Kändes rätt kyligt ute trots +15, men det skulle visst bli frost i natt....

 

Nu vill inte batteriet i datorn längre, så GOD NATT!

 

Cudna

 

Kommentarer
    Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

    Den här bilden på Cudna borde du verkligen rama in! :-) Å om ni gjuter så vill jag jätte jätte gärna ha ett daggkåpeblad för att ha ex flingsalt i :-) Ses i veckan då förhoppningsvis!

    Postat av: Sockenvägens Söta

    Ha ha ja nu har vi flaxat å farit som flyttfåglar ett tag... å vi komer inte hem förrän tis el ons :-/

    Var in å kollade klockan, men den var allt för liten för mitt syfte, har en ungefär i liknande storlek som hör till ett fat, så nu var det en mellantor jag var ute efter... Ha det gott så får vi ta å planera en svamptur, men just nu kräks jag på svamp ;-P Rensade i 4 timmar i går.. KRAM


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: