Julefrid?

2010-11-24 @ 21:49:44

Många man möter så här innan julen vill bara att det ska vara över. All stress, alla måsten, släkt som sliter i en från alla håll... Varför måste det vara så? Medmänskligheten övergår lätt till ett egocentriskt tänkande så fort familjehögtid nämns. Istället för att tänka på andra, umgås, ta det lite lugnt och ladda batterierna eller göra något för de som har det sämre, så verkar  julen handla mer om hur mycket grejor man har fått, vad JAG vill ha, göra, äta, vem JAG vill umgås eller inte umgås med. Inte utifrån ett medmänskligt perspektiv, utan ett rent egocentriskt. Vi gör så mycket "för oss själva", som egentligen är till för att bekräfta oss gentemot andra.

Genom att tänka på sig själv och vad som är bra för mig, så kan självtänket få en annan betydelse, det är inte bara självuppfyllande. Genom att tänka på sig själv tänker man på andra. Mår jag bra mår andra bra. En god jul har ju inte med antalet julklappar att göra. Jag brukar säga att man gör det man vill, inget mera, vill någon annan något mer så får väl de fixa det själva? Varför ska det vara en och samma som ska fixa allt åt alla?

 

Bild: Fotoakuten

 

Ingen tanke eller hänsyn tas till ens omgivning, bara JAG får det JAG VILL. Själv älskar  jag julen, men hinner sällan riktigt med i svängarna, men jag kan lika gärna fira själv eller med någon bekant, det behöver inte vara familjen. Man kan pratas vid per telefon eller träffas en annan dag.

Att jobba i butik innebär ju att arbeta när andra är ledig och jag tycker att helg och vardag i mångt och mycket är sak samma, det går på ett ut i många fall. I år arbetar jag som vanligt de dagar som blir runt jul, jag har inget emot att jobba julafton, det kan t o m vara lite mysigt, liksom det är att natta hästarna då. Det är värre med kraven att man ska vissa saker under jul. Om jag inte vill då?

 

Ta tillvara på det du har,  gör det bästa av det och njut! Jag försöker så gott det går, det som blir, det blir. Har i många år funderat på ett alternativt julfirande, var t ex i år sugen att åka till en kompis i Stockholm, men att inte fira med släkt och vänner är ju inte så vanligt här i inlandet. Jag trivs bra att fira med mina föräldrar, men med väldigt mycket folk tycker jag det blir lite jobbigt, jag känner det som att jag aldrig passat  riktigt in.

En dag orkar jag kanske ta tag i detta! Ett julfirande för alla som kanske inte har anhöriga , saknar egna jultraditioner eller bara vill umgås. Lite mat, underhållning, umgänge, kanske spela sällskapsspel, den som vill kan titta på tv i sällskap, en liten överraskning- det vore inte helt fel. En stor lokal, medmänniskor, mat och någon nuderhållning är vad som behövs... Eller så tar man hela firandet till äldreboendet, alla som vill kommer dit, man umgås, äter och har det bra!

 

Sätt dig nu ner och tänk över vad du verkligen vill, finns det något annat sätt att göra det på? Någon du egentligen skulle vilja var med och firade, något du vill slippa eller något nytt du vill göra?  Det är ju faktiskt du som bestämmer vad som ska bli tradition i just din familj!

 

Ta hand om varandra där ute!

 

 

Bild: Privat

 

 

 

Kommentarer
    Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

    Håller med! Julen har inga måsten, den ska vara kravlös å framförallt på sina egna villkor, inte vad andra kräver/förväntar sig... julen är ingen tävling som gode erns sagt skratt



    Kul att granen fyllde sin funktion, får knata å se hur det blev :-) Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: