Frostigt

2010-10-15 @ 10:51:37

Sitter på lånad datorn, i väntan på det mobila bredbandet....
Nu börjar det kännas i fingrarna att det närmar sig vinter, dags för tjockare fingervantar, mössa och halsduk, är väldigt glad över att jag hittat en ny vinterjacka. T o m mamma verkade bli sugen på en ny jacka när jag kom hem med en ny.. Hon ska snart in och få en ny axelled (!), och kommer då ha extra svårt att få på sig kläder, framför allt jackor. Får se om hon kan låna min poncho, den är i a f lätt och går bra att dra över huvudet.


Nu börjar julmagasinen dimpa ner, Allers och 101 idéer har ju redan kommit, så många fler svenska blir det inte för min del, kanske någon av kvällstidningarnas helgbilagor. Jag väntar med spänning på Vakre Hjem och Country Living samt hemsidorna från Martha Stewart och River Cottage (mest mat iofs).

Under min sjukskrivning satt jag och tittade på just River Cottage. Där hade de en väldigt trevlig tradition i byn. På höstkanten samlade man in pengar till välgörenhet (väldogt stort i UK och Irland) genom en lyktfestival för barnen. Alla barn gjorde eller dekorerade befintliga lyktor, sen samlades man till en parad genom byn med en massa jippon runtom. Det fanns försäljning av fika, mat, de hade drillflickor i paraden (jäkligt kallt såg det ut att vara) m m.

Tänk vad fint att ha under skyltsöndagen här på byn istället för en massa marschaller (eller både och!).
Det känns som att det gör så lite gemensamt, alla sitter på sina små klickar och gör lite olika saker, tänk vad roligt med pepparkakshustävling med barn, vuxen och företagsklass!
Husen kunde stå på biblioteket, alla kan rösta. På skyltsöndagen utses vinnare och det avlsutas med en lyktparad. Överskottet kunde gå till olika välgörenhetsorganisationer eller en fond för Doroteas väl och ve.
Överhuvudtaget känns det som alla drar åt olika håll, turisterna åker bara igenom och det gnälls bara på att inget händer här. Det skulle behövas ett starkare samarbete rent genrellt.

En föreningsdag kanske vore bra, alla föreningar visar upp sig, för i dagsläget är det svårt att veta vad som finns. Även studieförbunden kunde ju finnas med på ett hörn. Bytardag för alla som har sportgrejor som de vill bli av med, aktivitetsbytardag där man kan få prova på eller titta på andra föreningars verksamhet.
Såg att det finns något som heter Dorotea i Samverkan, man kanske borde ta ett snack med dem!

Ibland får jag sådana ryck att jag bara bubblar av idéer, har t ex börjat titta på turistinformation och vad som egentligen finns i närområdet. Men just nu bubblar jag mest av Halloween-spöken! Vi är ju mitt uppe i planeringen och det är ruskigt roligt. I morse fick jag affischerna som ska upp, de blev riktigt bra om jag får säga det själv *s*.
Kom på att reflexer hade varit roligt att kunna ge bort, men nu är jag ju ute i sista ögonblicket för att kunna fixa något sådant..

Oj, nu är det bäst att jag bubblar vidare till jobbet, 1½ dag i Svanabyn blir det, och ½ dag i Dorotea till att börja med.

Trevlig Helg!


Bild: Privat


Kommentarer
    Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

    Miljoners tack min käre lummervälgörare!!!

    Vet du vad jag hittade i skogen idag då jag jagade - ett helt HAV av just revlummer, men då det är ett par km å gå så är jag tacksam att du levererat <3 Ska göra arrangemang till bron är tanken! Å idag blev det älg i backen, så en liten stek kan tänkas ramla i din väg framledes ;-) KRAM å trevlig helg!

    Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

    På lördag jaktar jag, men är hemma söndag :-) Å nu ska jag ge mig lite med julen, för här ska det bli spökfest till halloween har jag lovat svea så det är bäst att börja planera....



    Och ang revlummer kommer det ett inlägg på det temat vad det lider ;-P då får du se värdet av den!!! KRAM

    Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

    Do so! Har du tur ramlar du in på Lurans spöket laban kalas :-) Så förbered dig på att bära party hatt s


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: