Det blev som lite annars...

2010-09-30 @ 16:24:38

Ojoj, tur man inte vet hur saker kommer att bli... Åkte i godan ro till Umeå, gick på Bishops, Waynes, handlade nya vinterskor och en ny jacka. Allt frid och fröjd. Fint väder, god mat, trevligt sällskap.

Söndag kväll lite ont i magen, måndag hasar jag mig runt stan och handlar vinterutrustningen, i tron att det nog bara är något jag ätit. Lyckas dra mig till bussen med en cola i näven (alltid bra när man mår illa..). På bussen tror jag bitbvis att min sista stund är kommen, med tarmomvridning i attackform, svullen mage (fattas 1½-2 dm för att kunna stänga brallorna ordentligt), illamående och ont i magen. Ringer jobbet och förvarnar att jag nog inte kan jobba nästa dag, förbereder att åka direkt på sjukan när jag kommer hem.. Funderar också på om de inte ska få ringa ambulansen på bussen.. eller inte.

Dum som man är så härdar man ut trots att grannarna bakom äter leverpastejmacka med smörgåsgurka och dricker vin. Härlig lukt är man mår pyton. Men jag hade ju katten med mig och det går säkert över. (Rätt typiskt kvinnligt  skulle jag säga). Landar i Dorro, mamma hämtar som tur är.

 

Tisdag morgon är det bara att ringa doktorn, får tid, åker ner, tar prover. Misstänkt blindtarmsinflammation.. igen. Vilket i praktiken innebär att körtelmagen jävlas igen. Men man kan ju inte chansa att det är så. Taxi till Lycksele akut, mer prover, CT (kontrastvätskan är ingen favvo). Akuten är rätt säker på att det är blindtarmen då jag har symptomen och är rödrosig trots ingen feber. Operation under natten, rätt säkert.

Men nej, natürlich så är det inte så. Ingen operation, inget man kan göra. Var inte lika dålig denna gång, så bara dropp, ingen medicin. Man får en virusinfektion typ influensa, så man får härda ut. Som att få förkylning i magen m a o.

 

Jag skulle gärna vilja vet om det är något jag kan göra åt, förebygga eller så, men det är svårt att få svar- "det är ju inget farligt". Nä, det är ju bra, men kan man liksom göra något själv? Ska jag åka på det av och till resten av livet? Nu blev jag förkyld i samma veva, det hängde tydligen ihop. Barn som haft infektion i luftvägarna kan få körtelmage sen, så antar man får vara beredd varje gång man blir förkyld.. och däremellan också, då ju förkylningen kom under/efter attacken börjat.

Vore skönt att få ta blindtarmen i a f, så  man inte behöver åka 14 mil akut varje gång för att utesluta den. Körtlarna blir jag inte av med men kan man slippa åka en massa i onödan vore det bra.

 

Trasig... Bild: Fotoakuten

 

Så nu sitter man här med ytterligare en diagnos utan vett och sans... bara att lägga i högen med fibromyalgi (som de inte ens vill säga är en diagnos) och vestibuliten. Kanske är detta ytterligare en SVBK-åkomma? Borde kanske kolla med Inga Sjölander, men vet ju aldrig jag kanske har kommit något stort på spåren?!!

Ja, nu ska jag i a f duscha (3 dagar sovandes i sina egna kläder är INTE att rekommendera), borsta tänderna (har jag inte heller gjort på några dagar!), byta kläder, packa och åka till stugan, ska bli skönt att ta det lugnt hos mamma och pappa (finns på mobilen). Sjukskriven t o m 6/10, kan ju inte hålla mig upprätt. Sen hoppas jag det dröjer ett tag tills nästa gång!

 

Allt gott!

 

 

Bild: Fotoakuten

 

Kommentarer
    Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

    Men fy tusan, stackars dig, du har det då verkligen inte lätt!!! Höll nästan på efterlysa dig, men tänkte att jag tittar in här för å se vilka upptåg du har för dig, men inte kunde jag tro att det skulle vara ett så trist ett :-/ Krya på dig!!!! Massa kramar <3

    Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

    Hm min uppkoppling krånglar, så jag vete katten vad som hände med förra inlägget, lämnade emellertid massa krya på dig kramar <3

    Postat av: Linda

    Men då... Krya på dig!!!

    Postat av: Maggan

    Tackar för dessa hälsnigar, kan ju behövas. Fattar inte att det aldrig tar slut, men så är det!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: