Mushroom hunting

2010-09-02 @ 21:37:02

Svamp finns det gott om i höst och jag har sprungit runt i skogarna i Rörström på jakt efter dem. Tyvärr har jag haft så himla dåliga stövlar, har för kraftiga ben för att komma i de flesta. Nu har mina lågbudetstövlar gett upp, temporärlagade med silvertejp, men det är ju inte optimalt i längden. Ska Liquisola dem senare, bra med ett par i reserv- FÖR JAG HAR NYA, SKÖNA STÖVLAR!!!!!

Följde med föräldrarna till Strömsund och hade sån tur att Granngården precis höll på att packa upp stövlar inför en kampanj som började samma dag! Lite låga att använda om man t ex ska fiska eller gå där det är ordentligt blött, men jag får inte vara så kräsen.

Tretorn Subs, 519 spänn, istället för 649! De är vida i både fot och skaft, sulan mönster hela vägen mot klacken, toppenbra när man går i skog och mark. Sköna stövlar, med bra passform och skönt neoprene/fleecefoder. Nu känns det som jag bytt upp mig till en Rolls Royce!

På nätet verkar de ligga på ungefär det jag betalade nu, kanske lite mindre, men jag måste ju prova skorna och behövde dem nu, så jag är jättenöjd. Ännu bättre var att jag fick dem av mamma och pappa, ibland har man tur!

 

Stövlarna invigde jag naturligtvis samma dag, plockade både svamp och mossa.

 

Årets svampar hittills är:

- rimskivling

- citronslemskivling

- taggsvamp, har aldrig sett så mycket taggisar tidigare

- fårticka

- strävsoppar

- blodriska

- smörsopp

- sandsopp (torkar jag till murkelsubstitut)

- rabarbersvamp

- olivvaxing

- äggvaxing

- granvaxing

 

..och några som inte äts, men väl beskådats i skogen:

- brödticka

- vackra spindlingar

- kremlor, som jag tyvärr är alldeles för dåliga på att kunna

- gyllenskivling, första gången jag hittar den, väldigt speciell svamp

- någon udda sorts taggsvamp som jag inte artbestämt

- skinnticka

- purpurfingersvamp

- klubbsvampar av olika sorter

- murkling

- riskor

- kamskivling

sen har jag gått föri en mängd andra svampar, men detta var i alla fall några.

 

Dåligt med Karl Johan i år, har hittat 2 för gamla...

Än är ju svampsäsongen inte förbi och nu när det blir kallare så kan det ju dyka upp frostvaxingar. Årets favorit so far är gyllenskivlingen!

 

 

Rabarbersvamp, blir vackert lila när man förväller dem! Bild: fotoakuten

 

Kommentarer
    Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

    Jag håller med dig i inlägget nedan, hösten är den bästa tiden, NU lever man verkligen!!! Å vilket kap, nya stövlar är inte det lättaste att hitta kan jag lova om vaderna inte är pinnsmala :-/ Å din svamplycka har verkligen varit mer än god :-) Å sedan fjolårets kurs har jag börjat se naturen lite annorlunda, spanar svamp vart jag än går fniss KRAM å trevlig helg!

    Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

    Ja bara att kika förbi, börjar jaga först ändå nästa vecka :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: