Nu ska vi gå på lingonjakt..

2010-09-06 @ 09:17:39

Mamma och pappa är ständigt på lingonjakt, då de äter gröt med lingonsylt varje morgon... eller rättare sagt, mamma äter gört med lingonsylt, pappa lingonsylt med gröt.

I år såg det lite dystert ut, framför allt eftersom det lilla område med bär på som de alltid brukar plocka på, då det är tillräckligt flackt för att mamma ska kunna gå där, blev rensat förra veckan av utländska bärplockare. Området är inte stort, men med tanke på tillgången så plockar de naturligtvis allt, överallt. Säger jag inget om, men lite trist för mamma. Vi var och kollade förra helgen, men det var inte moget så vi beslöt oss för att vänta en vecka, men det visade sig ju bli en vecka försent.

 

Så under veckan har jag gjort avstickare på väg från jobbet, på jakt efter lingon. Lördag eftermiddag fick jag upp ett fint spår, men lingonen växer rätt fläckvis i år, så inget sa ju att det skulle finnas mer än den fläck jag såg, eller att vi skulle hinna före alla andra som plockar (mötte en buss på vägen hem).

Söndag morgon åkte pappa och jag iväg till hygget och JISSES vad bär det fanns. Solen sken och vi plockade och plockade och plockade. Ca 5 timmar och 2 raster senare kom vi hem med ca 34 liter lingon (ca 15 kg), stora och fina!

 

Mamma hade varit flitig under dagen och lagat en massa mat, ostköttbullar, kåldolmar och kålpudding, som sen byttes till bärrensning och syltkokning! Själv hann jag med att plocka 1 kg svarta vinbär och lite svamp (blir gott till min lunch idag- ostköttbullar med kokt potatis, stekta bönor och Karl-Johansvampsås).

Idag känner jag mig lite mör i kroppen, tur jag är i Dorotea idag!

 

Allt som allt en fantastisk söndag, det var verkligen toppenväder med sol och en lätt vind. Sämre sätt kan man tillbringa sin lediga dag på!

 

Ha en trevlig, solig måndag!

 

 

Bild: Fotoakuten

 

Kommentarer
    Postat av: Vera

    Hej!

    Sökte på fårtickor och kom till din blogg. Såg att du skrev om det förra året. Får jag fråga om du har något bra tips på hur man använder dom? Jag testade att tärna ned en i en rotfruktspytt igår, men det blev lite intetsägande... har du någon bättre idé? :-)

    Postat av: Nicolasella

    Spirits are speaking in my dreams and other ways


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: