Bokutmaning

2009-02-15 @ 10:24:23

Har fått min första utmaning av Luran


1. Den värsta läsupplevelse du haft? 
Två barn och eget hus av Anette Strandberg (tror jag hon hette). Kurslitteratur när jag läste  etnologi i Umeå. Det var en rysare.... Stadsbo gör studie i litet samhälle... Fruktansvärd läsning fylld av fördomar (tyckte jag i a f) av typen; i ett litet samhälle måste/vill alla skaffa villa vovve volvo, något annat alternativ finns inte. Det kände oerhört nedvärderande och sarkastiskt att läsa när man själv kommer från ett litet samhälle. Det var säkert inte hennes mening, men så uppfattade jag det.
Harry Potter var en bevikelse. Läste på engelska och insåg snabbt att språket var för en 7-åring. Var helt enkelt inte vad jag föreställt mig efter den hysteri som spred sig bland vuxna människor. I'm lost.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Oj. den var svår. Faktabok om centrerad ridning av Sally Swift. Minns att jag blev väldigt påverkad av Per-Anders Fogelströms "Barn"-böcker, och det sitter nog i, lärde mig mycket om Stockholm och svensk historia.
Sen beror detpå hur man meanr med påverkad. De böcker som jag fått mest wow-upplevelse av är Stieg Larssons serie, som tyvärr blev allt för kort.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Lyssande på en bok av Margret York som heter "En känsla av fruktan".. bra uppläst och med en krypande kall kåre mest hela tiden. Margret Yorks böcker är ofta av det slaget, men kan inte riktigt ta på vad det är. Men riktigt skrämd.. njae. Har hört att "Låt den rätte komma in" ska vara otäck.

4. Vad använder du som bokmärke?
Diverse som ligger til hands...kvitton, klädetiketter i papper, små papperslappar. Men jag har gjort ett eget bokmärke som jag använder mest... En metallpinne med keltiska mösnter på, som jag gjort pärlhängen till. Allt köpt på Pagoni, en fantastisk pärlaffär i Ö-vik som du även hittar på nätet och mässor.

5. När brukar du läsa?
Innan jag ska sova. Har svårt att komma till ro om jag inte får läsa lite, om så bara en halv sida. När jag flyger brukar det också bli lite, men åker jag buss föredrar jag cd-böcker elelr musik, mår lätt lite illa.
När vi bodde i Irland brakde vi gå ner till en jättemysig pub, Egans, på söndagarna, ta en kopp kaffe eller te, en smörgås eller kaka eller något lätt att äta, läsa Sunday Independent eller en bok och  sitta  i en timme eller två *jättestrevligt *.

6. Vad var den första bok du läste?
Oj, det kommer jag inte ihåg. Kunde läsa när jag var 4. Antagligen någon barnbok som låg hemma, mamma var dagmamma. Minns dock att jag jäste mycket Kitty och liknande, blandad med mer "seriös" litteratur. I 2:an läste jag Bilbo av Tolkien, i 4:an Jane Eyre (Brontë), P-A Fogelström i 5:an-6:an, däremellan Kitty, Vi fem, hästböcker (Vitnos och Trollet var nog favoriter som riktigt liten), "Kyra och Sjurik ", "Tordyveln flyger i skymningen" och "Godnatt Mister Tom". Många är böcker jag kan tänka mig och har läst igen. Mamma var bra på att läsa högt och fortsatte även efter att jag kunde läsa själv.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket, det är lättare att ta med, inte så tunga när man flyttar, billigare och tål mer omild behandling. Snygga inbundna ser dock trevligare ut i bokhyllan.
 
8. Vilken bok läser du nu?
"I det fördolda" av Ja-Sverre Syvertsen. Ingen bok jag direkt fastnat för, men den duger.

9. Och vilken sida är du på?
134

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?) 
Skriver namn, ibland vart och när jag köpt dem (rätt roligt nu när man är tillbaka i Sverige- "Åh, den köpte jag ju i Kilkenny när vi åkte dit med den och den!". Händer att det spillts kaffe...
 11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
 Lite grann, klart att man ser en bok i mängden om omslaget drar till sig uppmärksamhet. Men baksidan får vara vägledning.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nixpix
14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Jajjebox, många böcker återkommer jag till ofta. Har nog guldfiskminne när jag läst deckare, vilket underlättarm något L ofta har roligt åt. Min bokhylla är mitt bibliotek , som jag återkommer till hela tiden.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej, inte vad jag vet eller kan komma på. Har inte gått in i dörrar läsandes en bok eller så.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar? 
Dem jag inte gillar åker  till välgörenhet eller lotterier. Rensade rätt hårt när vi flyttade tillbaka från Irland.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Näe, det måste vara en killgrej.. eller?

18. Just det, läser du i badrummet?
När vi hade badkar- ja, några gånger,men det funkade inte så bra, svårtatt inte blöta ner boken när man byter sida. Nu har vi dusch, tror inte det är någon bra kombo.. *s*

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Nej, har tänkt på det, men inte blivit av. Händer att jag köpt eller läst samma bok flera gånger, Nu läser jag ju ofta om böcker, men det känns lite märkligt att upptäcka det mitt i boken istället för att var medveten om det redan när man börjar.
Däremot skulle jag behöva skriva upp vilka Stieg Trenter-böcker jag köpt, känns lite dumt att köpa samlarböcker och ha flera likadana.

Skickar vidare till Miss Norrland!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: