Stockholm next

2009-05-21 @ 11:18:46

Ja, då var man packad och klar för en tur till Stockholm. Runt 11.30 tar jag och Å bilen till Umeå, lämnar den hos L och tar flygbussen ut till flygplatsen. Det ska bli så skönt komma iväg, utan en massa måsten. Vi kommer att ta det lugnt och om tid och lust infinner sig blir det en båttur runt Djurgården, ett besök på Rosendals Trädgård, Zetas Trädgård, Fjärilshuset, en cider på någon trevlig uteservering och ev ett besök hos brorsan i Vaxholm, dit går ju båt och det kunde vara roligt att åka.
Nu hoppas vi att Stockholmsvädret visar sig på sin bästa sida, jag har inga kortbrallor eller sånt med mig, mest bara ylletröjor, så det skulle inte förvåna mig om det blir jättevarmt! Men man kan ju alltid köpa något billig i värsta fall, men nu är jag ju så frusen så jag klarar mig nog ändå!

Frusen ja.. jag har varit hängig och mer frusen än vanligt i vinter- undertröja, ylletröja och yllekofta på varann, det har varit vinterns kläder. Igår var jag till doktorn och nu kanske alla bitar faller på plats! Barbro, som läkaren heter, tog sig verkligen tid- jätteskönt. Efter lite koll av öron, näsa etc, så konstaterade hon att jag hade en polyp (!) i näsan, som man behandlar med kortisonnässprej. Har haft tungt att andas, förkylningar som aldrig vill ge sig, känt mig febrig etc. Del 2 i det hela var att ta lite prover, för ev kan jag ha problem med sköldkörteln, den producerar för lite.
Blodtrycket var ovanligt bra, har lågt annars, blodvärdet, som annars brukar vara så knappt att jag får ge blod, var utmärkt, sockret helt ok, så nu väntar vi på blodproven. Tänk om det skulle vara så "enkelt"? Det går ju att medicinera och att ha en diagnos skulle kännas skönt, det finns så mycket annat som strular i a f.
Kollad lite i en läkarbok- det mesta stämmer alldeles för bra, förklarar mycket, så vi får se vad proverna säger.

Sjukvårdsrådgivningen skriver så här:
Hypotyreos - brist på sköldkörtelhormon / Översikt
Reviderad: 2008-04-24
Allmänt

Sköldkörteln, som sitter på halsens framsida, producerar hormoner som påverkar nästan alla kroppens funktioner och styr ämnesomsättningen. Om sköldkörteln tillverkar för lite hormoner kan man få hypotyreos. Då får man låg ämnesomsättning och kroppen går på lågvarv.

Den vanligaste orsaken till att man producerar för lite hormoner är att kroppens egna immunförsvar angriper sköldkörteln och orsakar en inflammation som förstör körtelvävnad. Andra orsaker kan till exempel vara att man haft en sjukdom i sköldkörteln eller hypofysen, graviditet, jodbrist eller en tidigare operation för struma.

Hypotyreos är vanligare hos kvinnor än män. Det förekommer i alla åldrar, men oftast bland medelålders och äldre människor. 
Symtom

Exempel på tidiga symtom på hypotyreos är
trötthet eller nedsatt ork
depression
koncentrationssvårigheter.

Exempel på senare symtom är
frusenhet
torr hud och torrt hår
förstoppning
sämre minne

Om man haft sjukdomen under en längre tid utan att upptäcka den kan man bli svullen i ansiktet och få en mörkare röst. 
Behandling

Den behandling man får mot hypotyreos består av sköldkörtelhormonet tyroxin i tablettform. Behandlingen är oftast livslång och syftar till att få ämnesomsättningen i balans. Under tiden måste man gå till läkaren regelbundet för att kontrollera sina värden med hjälp av blodprov.

Allt utom förstopppning har jag märkt av.. och är inte svullen i ansiktet och den biten.

Oj, nu är det bäst att packa bilen, äta och sen åka och hämta Å.

Ha en trevlig långhelg!



Norrmälarstrand. Bilden är från Fototakuten

Kommentarer
    Postat av: Therese - Lurans blogg

    Nu kan jag inte hålla mig längre, visa lite blommande å sköna bilder från din resa nuuuuuu!!! ;-) Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: