Stockholmssemester

2009-05-31 @ 16:10:08

Åh, vad skönt att komma bort ett tag! Vi hade jättetrevligt i Stockholm, även om vädret inte var det bästa i början på helgen. VI strosade på stan, gick på guidad vising på medelhavsmuséet, där man visade från utgrävningar i Cypern gjorda på 20-talet- jättebra guidning! Egyptiska rummet var vi också till. Krogsväng med både ups and downs- The Dubliner var en flopp utan dess like, men Pickwick på Drottninggatan är alltid lika trevligt- och jag fick mina pommes med vinäger *mums*.



 Gallerian, med en McEwan


Grönan


Chips with Vinegar på Pickwicks

Rosendals trädgård var trevligt, men en räckmacka för 90 kr? Nej tack. Den dagen hade vi sådan otur- köpte Stockholmskortet, men blev inte upplyst om att sightseeing-båtturen som ingår i kortet inte börjar förrän 30 maj.... M/S Emilia som man kan åka till Djurgården med hittade vi aldrig åt och Djurgårdsfärjans personal visste inte riktigt vart den gick från, sen var Bredablick stängt för renovering....!!!  Turistbyrån i Stockholm är under all kritik- trångt, dystert, underbemannat ocn INGA SITTPLATSER. När väntetiden för att få prata med någn är runt 30 min- då vill man som turist sitta och vila sig en stund.  Vi försökte köpa Stockholmskortet på annan plats, men Pressbyrån visste inte vart man köpte, Turistbyråns Souvenirshop på Klarabergsgatan sålde inte (varför kan man ju undra- fler passerar ju där än Sverigehuset). I foldern vi hittade stod det; finns att köpa på Turisbyrån samt våra andra försäljnignsställen- men inte vilka de var. Den översikten fanns i boken man fick NÄR MAN KÖPT KORTET!!! Oj, vilken dag, men vi hade trevligt ändå, solen kom fram på eftermiddagen när vi satt på Grönan och åt pizza och tog en öl/cider.


Rosendals trädgård, i växthusen


Otroligt vackra violer, lite on the pricy side, men inte de vanligaste man ser


Fruktträdgården på Rosendal


Otäcking på Grönan

Värsta servicen hade vi! Min farbror hämtade oss på centralen på torsdag kväll och skjutsade och hämtade oss vid pendelstationen i Barkarby! Snacka om lyxigt!
Frukost ute två morgnar, en tur till Zetas trädgård i Skärholmen- jättefin handelsträdgård med bra priser och god mat, som vi f ö blev bjuden på av min farbror som körde oss dit. Så roligt att han också är intresserad av trädgårdar. En sväng på Plantagen där han köpte sparrisplantor och en jättefin clematis som varje blomma blommar i en månad!!!
På kvällen grävde vi upp halva hans trädgård, plantor som han sen åkte upp med till norrland dagen efter  vi åkt hem.


Magnolia hos min farbror


Frukost i trädgården


Massor med fina tulpaner fanns i trädgården- tjusig eller hur?

Kanontrevligt var det i a f! Vi fick låna hans kamera, så här kommer lite bilder.Nu ska jag packa för att åka till Umeå, ska ju på lassa imorgon. Tjingeling.. eller kanske Tingeling?


Vy över trädgården, med äppelträd m m.


Alla bilder är privata!!!!

Kommentarer
    Postat av: Therese - Lurans blogg

    Wow, snacka om härlig minisemester, jag är grön av avund... Vackra bilder och vet du, jag skulle kunna döda för strips/vinäger på P. Hoppas du får en bra start på veckan!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: