Våga Vägra Vitt

2010-01-07 @ 17:34:54

Ja, då har man överlvet både jul och nyår! Nyår i Svanabyn var ingen dum grej! Folkligt, festligt och fullsatt.

Har tyvärr känning av vad som verkar vara gallan, typiskt att det alltid ska vara något..... Jag hoppas det blir dåligt fort, bättre ta bort än att hålla på i flera år med att det kommer och går. Parkvägen har stängt i veckan, inventering, så jag har bara jobbat i Svanabyn 1 dag, i morgon är det dags igen. Hade planerat att göra allt jag inte orkat tidigare, men som att jag inte kunde bli tröttare.... Har sovit bort minst 2 dagar sen i lördags och resten gått på inte ens halvfart. Kylan gör det inte bättre, mina planer på att rida har gått om intet, förutom "ridlektionen" med syrran och hennes dotter. Det är faktiskt roligt att ha lite lektioner, men jag jobbar ju så dumt och skulle nog dessutom vilja lära mig mer.

På den positiva sidan så fick jag en nyhet som gjorde att jag bestämt mig för att åka till Irland i sommar. Har hittat resor för 950 kr t o r från Stockholm, alltså blir resan ner till Stockholm nästan lika mycket. DET KÄNNS SÅ SKÖNT ATT VETA ATT JAG SKA ÅKA DIT IGEN!!!! Det blir helt enkelt det jag får se fram emot när jag knappt kan hålla ögonen öppna och bara vill gå i ide. Har även kommit i kontakt med Irlandsvän igen (mitt fel att vi ej hörts), det känns förträffligt.

Julen är bortplockad hos mig, det lilla jag hade.. Nu vill jag ha varmt och ombonat hos mig, därav rubriken. Jag har aldrig varit fan av vitt på vitt på vitt. URTRIST och KARAKTÄRSLÖST. Och absolut inget man måste ha, bara för att man vill ha enkelt och avskalat, och för att alla andra har det. Tittar man på bloggar så är det vita väggord på vit vägg i ett vitt rum med vita möbler och vita gardiner. Läser man tidningar är det betydligt mer nyanserat och mindre mentalsjukhus- använd färg som kontrast till allt det vita. Eller använd inte vitt alls.. som omväxling. Man behöver inte ha som alla andra. Vad är det för farsot som drabbat Sverige? Vitsjukan? Färgskräckinfluensan? Vita Döden? Gud så skönt den dag inredningen blir mer personlig igen.

En av de snyggare köken jag sett var hos min handledare på universitetet. Vitt (ja!!) men med provence-blått runt dörrar och fönster- Fräscht men inte sterilt.

Om jag någon dag lyckas bli med hus och har en massa pengar att fixa med så vill jag gärna:

  1. Ha ett bibliotek- mörkt och murrigt med massor av bokhyllor, engelska möbler, tunga gardiner- THE LOT!
  2. Ljust kök, om ni sett Tjorven så finns där ett ljusblått kök som ser enkelt och fint ut. Skåp MED LUCKOR-vilket pucko kom på att ta bort dem? Dammit och rörigt- inget som ska vara i ett kök- BASTA. Gammeldags eller ultramodernt- inget däremellan. Svart-vitrutigt golvär snyggt som fan.
  3. Varmt och ombonat sovrum- indieninspirerat med orange, rött, guld och koppar. Är löjligt förtjust i koppar och brons, har t o m julgranspynt i kungsblått och koppar! Sovrummet ska andas lugn och ro, en plats för vila och eftertanke.
  4. Badrum- här har jag inte så tankar alls... Men badkar OCH dusch vore bra. Gillar mosaik, kanske i turkos, vitt, blått och koppar?
  5. Kontor/gästrum. Plats för pyssel, jobb och samvaro, bra belysning och förvaring. Neutralt med accentfärger.
  6. Vardagsrum, med inglasat uterum samt veranda som förlängning ut till trädgården. Iskalla färger eller väldigt varma. Plats för både umgänge, spel och mat.

Som synes blir rummen som ett enda stort pussel av färger och stilar. Ett kitschrum (AJ's stora projekt) kunde vara kul, men orkar man med det? Kanske ett hörn med saker man vill ha kvar men som inte riktigt passar in i övrigt, eller som väntar på sin tur i bokhyllan i vardagsrummet?

Nåja drömma kan man, men imorgon åker mina vita gardiner ner- de har hängt sen i våras, då kändes de luftiga och fräscha men i kylan som är känns de kalla och sterila. Men vad ska jag sätta upp i stället? Det får lösa sig.

Nästa projekt blir frösättning, har kollat runt lite idag, medans jag lyssnat på Today FM, en irländsk radiokanal- internet är fantastiskt! Impectakatalogen är beställd, får se vad det blir. Nu ska jag bara beställa lite byxor hos Ellos, har snart inga hela att ta på mig. Tyvärr är deras hemsida urkass- tar ju hundra år att ladda ner. Men jag MÅSTE, har inget val om jag inte ska gå med rumpan bar (brrrrrr).

Dags att ladda tålamodet och kolla in vad de har.

 

 

Hazelnut and Cinnamon coffe, med mashmallows- perfekt en dag som denna!

 

 

Kommentarer
    Postat av: Sockenvägens Söta

    Tjingeling! I det här kallvädret så var det ett klokt val att sova - det gör jag med så mycket jag bara kan :-P

    Grymt skönt att du vet att du ska få åka till gröna ön igen, förstår att det är något som kan hålla modet uppe en skit kall dag som denna tex :-)

    Här är vi nog bara inne å trycker om det är så här rkallt, förutom den obligatoriska svängen till Byn på söndag för middag hos mor å far, så tinar du loss så är det bara å svänga förbi!

    Nu ska jag följa ditt exempel å koka lite kaffe å göra en kaffedrink med minimarschmallows...

    Ha det gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: